Kinderen ontwikkelen zich vanuit hun eigen aanleg in interactie met hun omgeving en maken allerlei enorme ontwikkelingsstappen. Dat verruimt hun mogelijkheden, maar verandert ook weer veel in de rol van ouders en in de verhouding met anderen. Vaak ontstaat er spanning als er dingen anders gaan dan we verwachten. Dat een kind zich onverwacht of moeilijk gedraagt. Of dat een kind zich niet zo voorspoedig ontwikkelt of iets traumatisch heeft meegemaakt waardoor de ontwikkeling anders verloopt. De oplossing ligt vaak in het bespreekbaar maken van moeilijke dingen en tegelijkertijd het ontdekken van de kwaliteiten om zo iedereen weer in zijn kracht te zetten. Wat ouders merken als het kind niet lekker in zijn vel zit is een grotere boosheid of juist teruggetrokkenheid. Soms gaan de leerresultaten achteruit of kan het kind ineens erg boos of verdrietig zijn of slecht slapen. Bij FlowinGrow zetten we altijd in op procesdiagnostiek. Wij kijken met andere woorden niet eerst naar wat er mis is met het kind, maar waar het vastloopt tussen kind en zijn/haar context of als gevolg van bepaalde veranderingen die aan het leven onderhevig zijn. We zoeken de belemmeringen, maar ook waar de hulpbronnen te vinden zijn. Na een intakegesprek kijken we wat het meest passend is qua aanpak: een gezinsgesprek, een meer individueel gerichte behandeling in aanwezigheid van de ouder, een (weerbaarheids)cursus of lessen in stressregulatie. Er zijn talloze mogelijkheden om in beweging te krijgen wat is vastgelopen, om in verbinding te komen waar de verbinding is verbroken.
Bij FlowinGrow werken we met wetenschappelijk onderbouwde therapievormen waarbij we altijd op zoek gaan naar gevoelens die ons gedrag grotendeels beinvloeden. Gevoelens waar we over praten, maar die we ook gewaar kunnen worden door ze te gaan voelen, waardoor er weer een mogelijkheid ontstaat om erover te praten. Als je over je gevoelens kunt praten en elkaar beter leert begrijpen is het probleem vaak opgelost. Speels, systemisch en lichaamsgericht typeert onze aanpak met oog voor de unieke eigenheid van het kind.