Skip to main content
[vc_empty_space height=”12px”]
[thb_autotype typed_text=”

*”De Stressbestendige School!”*

” thb_animated_color=”#026c87″ typed_speed=”60″]

Hoe mooi zou het zijn als binnen een school zowel de kinderen als de leerkrachten als de ouders allemaal goed weten om te gaan met stress. Want stressvrije scholen bestaan niet. Immers: het leren staat centraal op school: sociaal, cognitief, motorisch. Leren gaat nooit vanzelf en gaat vanzelfsprekend soms gepaard met frustratie, angst,conflicten: stress. Ook leerkrachten ervaren soms stress: het runnen van de klas, het uiterste proberen te bereiken bij ieder kind. Ouders ervaren soms stress als hun verwachtingen van de school of ten aan zien van het kind niet waargemaakt kunnen worden. Stress is niet erg, zelfs een teken dat er (liefdevolle) betrokkenheid is. Het is alleen fijn als kinderen, ouders en leerkrachten de stress kunnen herkennen en weten ermee om te gaan. FlowinGrow biedt een compleet pakket waarin psycho-educatie rond stress centraal staat. Er is een les aan kinderen waarin op een heel begrijpelijke manier klassikaal kan worden uitgelegd wat er gebeurt in je hersenen en in je gedrag als er sprake is van stress. De kinderen gaan zichzelf en elkaar wat beter begrijpen en leren ook wat ze zouden kunnen doen om de reactie wat minder vaak te hebben. De kinderen leren in de daaropvolgende 2 lessen praten over gevoelens die stress veroorzaken en zoeken met elkaar naar manieren die hen uit de reactiviteit haalt en weer meer in verbinding met zichzelf en de anderen om hen heen. Tegelijkertijd krijgen de kinderen een ademtraining waardoor ze leren hun stress direct te reguleren. Leerkrachten worden actief betrokken, immers; de aangereikte technieken moeten herhaald en beoefend worden.  Een teamtraining voor de leerkrachten en directie over emotieregulatie en een ouderavond waarin ouders ook leren over deze technieken maakt dat de aanpak volledig geïntegreerd kan worden in een school. Co-regulerende leerkrachten en co-regulerende ouders voor een betere stressregulatie bij de kinderen en meer Flow in de school: de stressbestendige school: juist nu. Want stress krijg je niet uit de school, maar je kunt er met elkaar wel mee leren omgaan.

Verschillende Rotterdamse scholen hebben deze aanpak inmiddels geintegreerd. Er ontstaat een gezamenlijke taal en aanpak rond stress, angst en ruzie en een gezamenlijke aanpak om het op te lossen.

JIJ EN STRESS, EEN HERSENLES vormt het hart van de psycho-educatie en is uitgegeven door FlowinGrow. Wil je dit project ook op jouw school? Neem contact op voor een offerte op maat via info@flowingrow.nl

[vc_single_image image=”1212″ alignment=”center” style=”vc_box_rounded” onclick=”custom_link” link=”https://flowingrow.nl/voor-professionals-scholing/”]
[vc_single_image image=”1293″ alignment=”center” onclick=”custom_link” css_animation=”fadeIn” link=”http://flowingrow.nl/flowingrow-voor-scholen/op-adem-komen-voor-leerkrachten/”]
[vc_single_image image=”1400″ alignment=”center” onclick=”custom_link” css_animation=”fadeIn” link=”https://flowingrow.nl/flowingrow-voor-professionals/jij-en-stress-een-hersenles/”]